• Zdrowe i mocne kości – jak o nie zadbać?

Zdrowe i mocne kości – jak o nie zadbać?

2017-03-02 \\ Odżywianie \\

Kości i mięśnie umożliwiają nam poruszanie się, dlatego należy o nie dbać. Czy wiesz, że ich stan zależy w dużej mierze od nawyków żywieniowych?

Układ ruchu – układ kostny i układ mięśniowy

Układ kostny i mięśniowy składają się na układ ruchu. W skład tego pierwszego, zwanego też szkieletem, wchodzą kości i więzadła, natomiast w skład drugiego mięśnie i ścięgna. To właśnie za pomocą tych narządów i ich wzajemnego działania wszystkie kręgowce mogą się poruszać. Jeśli zadbamy o swój układ ruchu, przez długie lata będziemy cieszyć się znakomitym zdrowiem.

 

Jak dbać o kości?

Aby zadbać o kości, trzeba przestrzegać pewnych zasad. Należy jednak pamiętać, że to, co pomaga na kości, nie zawsze wpływa pozytywnie na inne narządy. Co wzmacnia nasz układ kostny bez szkody dla organizmu?

 

1. Jedzenie "zieleniny"

Jedzenie roślin zielonych (np. kapusty, ogórków, pietruszki, marchwi, brokułów, kalafiora, szpinaku) chroni kości przed złamaniami. A to dzięki temu, że rośliny zielone zawierają sporo witaminy K. Oczywiście można też sięgnąć po suplementy, np. suplementy na mocne kości z AleZielonySklep.pl.

 

2. Spożywanie produktów mlecznych

Mleko zawiera wapń, a ten stanowi niezbędny składnik kości. zwłaszcza u dzieci i młodzieży. W związku z tym powinno się spożywać duże ilości nabiału, zwłaszcza w młodym wieku. Należy więc sięgać po: mleko, napoje mleczne, jogurty naturalne, twarogi.

 

3. Picie piwa

Piwo zawiera wiele krzemu. Ten składnik z kolei nadaje kościom siły i giętkości. Jednocześnie trzeba uważać, aby nie przesadzić – i nie chodzi wcale o to, że można popaść w nałóg czy nabawić się tzw. mięśnia piwnego.Nadmiar piwa przyspiesza wydalanie wapnia z organizmu.

 

4. Unikanie "diet cud"

Diety niskokaloryczne może i pozwalają schudnąć, ale raczej nie wpływają pozytywnie na układ ruchu. Również preparaty odchudzające z dodatkiem fosforu mogą niekorzystnie oddziaływać na kondycję szkieletu, ponieważ fosfor ogranicza wchłanianie wapnia.

 

5. Zerwanie z nałogami!

Należy stanowczo zerwać z kawą, herbatą i papierosami. Tytoń obniża poziom estrogenów, które ułatwiają organizmowi wchłanianie wapnia. Podobnie kofeina i obecna w herbacie tymina. Zresztą narzucenie sobie rozsądnych ograniczeń w w piciu kawy oraz herbaty, a także zaprzestanie palenia papierosów korzystnie wpłynie na wiele innych funkcji naszego organizmu.

 

6. Ograniczenie spożywania soli

Sól nadaje smak, ale można i warto zastąpić ją przyprawami. Doskonale sprawdzą się zioła prowansalskie, bazylia, oregano, tymianek. Dlaczego? Sól w nadmiarze z jednej strony powoduje zatrzymanie wody w organizmie, z drugiej wypłukuje wapń. 

 

7. Kąpiele słoneczne

Nie, to nie żart. Wprawdzie promienie UV niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie i urodę, zwłaszcza jeśli zbyt długo przebywamy na słońcu, ale jednocześnie stymulują organizm do wytwarzania witaminy D, która zwiększa przyswajanie wapnia nawet o 80% procent!