• Nienasycone kwasy tłuszczowe – dlaczego są niezbędne w naszej diecie?

Nienasycone kwasy tłuszczowe – dlaczego są niezbędne w naszej diecie?

2015-06-09 \\ Odżywianie \\

Spożywanie nienasyconych kwasów tłuszczowych jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, zwłaszcza, że nie jest on w stanie wytworzyć ich samodzielnie. Pomagają nam one w zachowaniu zdrowia i pięknego wyglądu!

Jakie są ich właściwości?

Chronią nas one przed wieloma chorobami. Wspomagają pracę serce i układu krążenia. Kwasy omega-3 i omega-6 chronią nas przed nadmiarem złego cholesterolu. Regulują również ciśnienie krwi, zapobiegają zawałowi i udarowi mózgu. Kwas alfa-linolenowy sprawia, że lepiej pracuje nasz mózg i układ nerwowy. Dzięki niemu mamy lepszą pamięć, poprawia się również koncentracja. Jego niedobór może powodować zmiany nastroju, złe samopoczucie, przygnębienie i rozdrażnienie. Nienasycone kwasy tłuszczowe odpowiedzialne są również za prawidłowy rozwój płodu i dziecka, aż do drugiego roku życia.

Piękna cera, włosy i paznokcie

Nienasycone kwasy tłuszczowe mają działanie antyoksydacyjne i chronią nas przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, odpowiedzialnych za szybkie starzenie się skóry. Zapewniają one jej odpowiedni poziom nawilżenia. Dzięki nim nasza cera jest gładka. Przyspieszają również regenerację naskórka. Wzmacniają paznokcie i sprawiają, że włosy wyglądają zdrowo oraz odzyskują swój naturalny blask.

Smukła sylwetka

Kwasy omega-3 i omega-6 mają również swój udział w dążeniu do szczupłej sylwetki. Dzięki nim nasz mózg odpowiednio reaguje na leptynę – hormon wpływający na apetyt i regulujący poziom stężenia glukozy we krwi. Organizm osób mających nadwagę, wytwarza za dużo leptyny. Nienasycone kwasy tłuszczowe ułatwiają spalanie tkanki tłuszczowej.

Gdzie je znajdziemy?

Ich źródłem są głównie tłuste ryby morskie, takie jak łosoś, makrela, śledź, tuńczyk. Znajdziemy je także w oleju słonecznikowym, kukurydzianym, sojowym, rzepakowym, orzechach włoskich, krewetkach, ostrygach.

Nienasycone kwasy tłuszczowe to niezbędny składnik diety. Warto zastąpić nimi niezdrowe tłuszcze zwierzęce, których potrzebujemy zdecydowanie mniej.