• Magnez - mini poradnik dla aktywnych

Magnez - mini poradnik dla aktywnych

2016-01-08 \\ Sport \\

Magnez odgrywa niezwykle ważną rolę w organizmie. Bierze udział w procesach syntezy i rozpadu związków wysokoenergetycznych. Do tej pory ustalono, że aktywuje ponad 320 enzymów.

To dzięki temu pierwiastkowi mięśnie szkieletowe, serca i układu trawiennego mogą pracować. Magnez spełnia również funkcje przekazywania sygnałów w układzie nerwowym. Jak sam widzisz, to od prawidłowej zawartości magnezu zależy wydajność i jakość treningów siłowych.

Braki magnezu w organizmie.

Niedobory magnezu można łatwo rozpoznać. U osób, które trenują objawia się to przeważnie skurczami mięśni, często dochodzi do tego uczucie znużenia, senności. Niektórzy mogą odczuć także bóle głowy, mięśni, kości. Utrata magnezu powoduje także przyspieszone bicie serca. Wiele osób, które ćwiczą zna te objawy z własnego doświadczenia.
Treningi powodują utratę cennych minerałów. Musimy dostarczyć białko i aminokwasy naszemu organizmowi, pamiętając także o minerałach. Większość z nich można wyrównać stosując proste sposoby. Warto oczywiście zadbać, by produkty zawierały możliwie jak najwięcej traconych podczas ćwiczeń składników. Z magnezem jest pewien problem, tracimy go nie tylko ze względu na wysiłek fizyczny, ale także w wyniku stresów.
Stres powoduje, że do naszego organizmu uwalniane są hormony stresu: katecholaminy i kortykosteroidy. Ma to wpływ na nasz organizm - “spala” się energia niezbędna do pracy mięśnia sercowego, mózgu i mięśni szkieletowych. Zwiększa się również wydalanie potu i moczu, co przekłada się na utratę magnezu.

Kilka praktycznych porad, które warto stosować, by uzupełniać niedobory magnezu

Zadbaj o swój sen. Dlaczego jest to takie istotne? Magnez odgrywa kluczową rolę w wydzielaniu hormonu wzrostu. Łatwo więc wywnioskować, że im mniej śpimy, tym mniejsze jest wydzielanie go. Organizm odczuwający skutki niewyspania będzie oczywiście tracił magnez. Staraj się tak planować swój czas i treningi, by spać 7 lub 8 godzin.
Suplementacja odgrywa niebagatelną rolę. Syplementy z dużą zawartością magnezu możesz nabyć w sklepie internetowym http://www.kuzniazdrowia.pl/. Pamiętaj, by przyjmować magnez po treningu. Magnez sprawia, że czujemy się osłabieni i senni, a to z pewnością nie byłoby pożądane w czasie treningu. Suplementacja powinna zapewnić regenerację po wysiłku fizycznym, poprawić zdrowie układu sercowo-naczyniowego, wyeliminować napięcie mięśniowego. Oczywiście dochodzi do tego także odpowiednie zagospodarowanie spożytym białkiem.
Pewnym paradoksem pozostaje kwestia zawodów. Jak już zostało wyżej omówione, magnez powoduje tonus mięśniowy (czyli napięcie mięśni).. Powinno się więc na tydzień przed zawodami zrezygnować z suplementacji, ale każdy z nas wie, że jest to stresujące wydarzenie. Magnez utracimy poprzez stres związany z zawodami, dodatkowa ilość byłaby wręcz pożądana przez nasz organizm. Z tą kwestią pozostaje jednak pogodzić się i zdecydować wedle własnego uznania.
Pij wysoko zmineralizowane wody i zadbaj o swoją dietę.