• Jakie warzywa i owoce jeść jesienią i zimą?

Jakie warzywa i owoce jeść jesienią i zimą?

2015-02-25 \\ Odżywianie \\

W chłodniejsze dni nie mamy tak dużego dostępu do świeżych owoców i warzyw jak wiosną i latem. Nie oznacza to jednak, że nie znajdziemy zimą zdrowych produktów.

Bez względu na porę roku, nasz organizm potrzebuje minerałów i witamin, a te najlepiej czerpać z owoców i warzyw. Latem warto korzystać z dobrodziejstw rodzimych straganów i jeść jabłka, gruszki oraz truskawki, ale co pozostaje nam do wyboru jesienią i zimą?

Banany możemy kupować przez cały rok, bo są sprowadzane do naszego kraju, ale mało kto wie, że  ich najlepszy sort trafia do nas właśnie jesienią i zimą. Ten owoc bogaty jest w dobre węglowodany, które dodają energii, oraz w wiele witamin, mikroelementów i makroelementów. Francuzi nazywają banany „hormonami radości”, a do tego są one niskokaloryczne – jeśli nie jemy ich w dużych ilościach - bowiem jeden średniej wielkości banan to zaledwie 150 kalorii.

W tym samym czasie czekają na nas także najlepsze cytryny, kiwi, mandarynki, pomarańcze oraz grejpfruty – równie bogate w wartościowe składniki, jak wspomniane banany.

Jesienią i zimą zaczyna się sezon na przepyszne warzywa, a niekwestionowaną królową jest dynia. Można ją przyrządzić na mnóstwo sposobów, zarówno na słodko, jak i ostro, a także stosować jako składnik ciast czy też upichcić z niej pyszną zupę. W rodzinie warzyw dyniowatych znajdziemy też kabaczki, cukinie i patisony. Wszystkie są bogate w witaminy z grupy B i C, a co najważniejsze, w ich pestkach znajdują się nienasycone kwasy tłuszczowe.

Pamiętajmy, że oprócz wymienionych owoców i warzyw jest cała plejada innych równie wartościowych odżywczo i zawierających składniki niezbędne dla naszego zdrowia produktów. Jesień i zima to czas przeziębień i infekcji, więc regularne dostarczanie witaminy C jest kluczowe dla naszej odporności.

W zimie nasz organizm potrzebuje także więcej witaminy B12, która wpływa na poprawne funkcjonowanie układu nerwowego, ale również magnezu poprawiającego koncentrację i łagodzącego stres, który często wywołany jest brakiem promieni słonecznych. Nie zapominajmy też o łatwo przyswajalnych sokach z warzyw i owoców, dzięki którym szybko dostarczymy niezbędnych witamin.