• Jak poprawić kondycję?

Jak poprawić kondycję?

2015-08-12 \\ Sport \\

Brak kondycji objawia się zwykle wtedy, gdy usiłujemy zdążyć na autobus, zepsuła się winda lub pierwszy raz od lat bierzemy udział w górskiej wycieczce. Wówczas zaczynamy żałować, że dawno temu przestaliśmy dbać o formę. Warto to zmienić i, co najważniejsze, jest to możliwe w ciągu kilku tygodni.

Fundament: aktywność fizyczna

Podupadająca sprawność fizyczna to nie tylko brak regularnych treningów. Na kondycję ma wpływ również to, jak się odżywiamy, czy żyjemy w stresie, czy dobrze śpimy i czy nie rządzą nami używki oraz uzależnienia. Mimo wszystko aktywność fizyczna to najważniejszy spośród wszystkich tych czynników. Jeśli nie trenujemy, po prostu nie jesteśmy w formie. A to ma znaczenie w jeszcze wielu innych, poza gonieniem autobusu i próbą pokonania schodów, sytuacjach życiowych. Dzięki dobrej kondycji jesteśmy mniej narażeni na kontuzje, nasz organizm staje się bardziej odporny, zyskuje psychika. Wysoka forma to także ładna sylwetka. W dwóch słowach – same plusy. Pierwszy krok ku poprawie kondycji to zatem powrót do ćwiczeń.

Na początku może być nam ciężko, zwłaszcza jeśli nie trenowaliśmy od lat, dlatego warto mierzyć siły na zamiary. W wyborze odpowiedniej dyscypliny sportu powinniśmy brać pod uwagę wiek i stan zdrowia, ale też upodobania. Niezależnie od tego, na jaką się zdecydujemy, ćwiczmy interwały. Trening interwałowy zaliczamy do grupy treningów kardio. Doskonale buduje on kondycję, wytrzymałość tlenową organizmu, poprawia pracę serca, a ponadto sprzyja spalaniu dużej ilości kalorii w krótkim czasie. Polega na stosowaniu zmiennej intensywności wysiłku – najpierw ćwiczymy bardzo intensywnie, by po chwili przejść do części odpoczynkowej, i tak na przemian.

Treningi interwałowe są krótkie. Wystarczy, że będą trwały mniej niż pół godziny, a efekt zostanie osiągnięty. Na początku możemy poświęcać na nie nawet po kilkanaście minut. Nie wykonujemy ich jednak codziennie. Interwały, wbrew popularnej opinii, mogą być częścią treningu osób początkujących, o kiepskiej kondycji. W ich przypadku należy założyć jedynie mniejszą ogólną intensywność treningu.

Technikę interwałów możemy wykorzystywać w dowolnej dyscyplinie, zarówno w bieganiu, aerobiku, pływaniu, jak i nordic walkingu.


Koniec z lenistwem

Skoro już bierzemy się za regularne trenowanie, nie zaszkodzi jednocześnie zadbać o sprawność fizyczną w codziennym trybie życia. Na tyle, na ile to możliwe, rezygnujmy z transportu samochodowego i środkami komunikacji miejskiej. Wybierajmy dojazd rowerem lub dojście na piechotę. W budynkach poruszajmy się po schodach, zamiast za każdym razem korzystać z windy. Wreszcie, dbajmy o regularność treningów. Nie pozwólmy, by przerwa pomiędzy kolejnymi wynosiła więcej niż dwa dni.

Każdy dzień zaczynajmy od ćwiczeń oddechowych, które zwiększą naszą wydolność płuc.


Racjonalne odżywianie

Zdrowe żywienie to również element dbania o dobrą kondycję. Jeśli odczuwamy jej brak, to prawdopodobnie nie tylko za mało jesteśmy w ruchu, ale jednocześnie odżywiamy się nie najlepiej. Śmieciowe jedzenie, czyli fast foody, produkty typu instant, słodycze i słone przekąski powinniśmy wyeliminować z codziennej diety, zastępując je zbilansowanymi posiłkami, w których znajdą się wysokiej jakości węglowodany, białko, witaminy i mikroelementy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zrezygnujmy z białego pieczywa i zwykłego makaronu czy ryżu na rzecz produktów pełnoziarnistych, jedzmy dużo warzyw, ograniczmy spożycie soli i częściej gotujmy w domu. Regularna aktywność fizyczna stawia nam większe wymagania w zakresie żywienia, dlatego w zależności od uprawianej dyscypliny, dowiedzmy się, co należy jeść.

Do utrzymania kondycji przyczyni się zerwanie z nałogami, szczególnie z alkoholem i papierosami. Znacznie ograniczmy także spożycie kawy, przynajmniej rozpuszczalnej.  

Wreszcie, dbajmy także o odpoczynek. Zdrowy i odpowiednio długi sen ma ogromne znaczenie dla wysokiej sprawności fizycznej i psychicznej.


Elżbieta Gwóźdź