• Jak błonnik wpływa na odchudzanie?

Jak błonnik wpływa na odchudzanie?

2015-06-16 \\ Odchudzanie \\

Błonnik jest niezwykle ważnym składnikiem diety odchudzającej, a jego przyjmowanie wpływa pozytywnie na ludzki organizm. Co takiego kryje się pod tym tajemniczym terminem i dlaczego należy go jeść?

Czym jest błonnik?

Błonnik (inaczej włókno pokarmowe) to pozostałości komórek roślinnych, które – dzięki odporności na działanie enzymów trawiennych – przechodzą niestrawione przez jelito, a częściowo są również hydrolizowane w okrężnicy.
    
W skład błonnika wchodzi: celuloza, pektyny, hemicelulozy, lignina oraz gumy roślinne. Błonnik ma bardzo pozytywny wpływ na ludzki organizm i szacuje się, że osoby spożywające jego dużą ilość żyją dłużej – pełni bowiem wiele funkcji zdrowotnych i zapobiega wielu chorobom. Według badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych w latach 1995-1996 na ponad 200 tysiącach mężczyzn i przeszło 160 tysiącach kobiet, spożycie błonnika wiązało się ze zmniejszeniem ryzyka zgonu, przy czym zależność tę zaobserwowano w przypadku błonnika pochodzącego z produktów zbożowych. Wiadomo jednak, że duża ilość błonnika znajduje się również w owocach, przy czym jego wpływ wymaga jeszcze dodatkowych testów.

    
W czym odnajdziemy błonnik?

Błonnik można odnaleźć w szeregu produktów. Najwięcej błonnika możemy odnaleźć w:

  • fasoli białej oraz suchych nasionach
  • soi,
  • grochu,
  • soczewicy,
  • chrzanie,
  • zielonym groszku,
  • brukselce,
  • marakujach,
  • daktylach,
  • czarnej, białej i czerwonej porzeczce,
  • malinach,
  • awokado,
  • czarnych jagodach,
  • agreście,
  • gruszkach,
  • kiwi.

Błonnik występuje również w wielu innych warzywach i owocach, między innymi w jabłkach, grejpfrutach, mandarynkach czy bananach, czosnku, marchewce, koprze, kukurydzy czy w dyni.
    
Odnajdziemy go też przede wszystkim w zbożach – otrębach pszennych, płatkach żytnich, czy w kaszy jęczmiennej.

    
Jak błonnik wpływa na odchudzanie?

Dlaczego dieta odchudzająca powinna być bogata w błonnik? Ponieważ wchłania on wodę i pęczniejąc w żołądku, zapewnia osobom odchudzającym się pożądane uczucie sytości. W ten sposób zjedzą mniej, przy czym nie dostarczą też swemu organizmowi przesadnej ilości kalorii – błonnik ich nie zawiera.
    
Błonnik przyspiesza również perystaltykę jelit, regulując w ten sposób wypróżnienia. Sam z siebie nie dostarcza do organizmu człowieka żadnych witamin, jednak przyspiesza gubienie zbędnych kilogramów.
    
W czasie odchudzania ciało człowieka i przede wszystkim jego układ pokarmowy, ulegają rozregulowaniu. Błonnik zapobiega zaś nieprzyjemnym zaparciom, a dodatkowo wymiata z organizmu wszystkie zalegające w układzie trawiennym resztki – zostają wydalone wraz z nim.
    
Błonnik w żołądku zmienia się również w rodzaj delikatnego żelu, który osiada na ściankach i spowalnia wchłanianie węglowodanów. Właśnie dlatego polecany jest osobom zmagającym się z cukrzycą – reguluje bowiem poziom glukozy we krwi.
    
Kto pragnie się odchudzić – powinien zatem sięgnąć po błonnik. Zalecana porcja dla osób odchudzających się to 30 gramów dziennie.