• Dziennik diety – dlaczego warto go prowadzić?

Dziennik diety – dlaczego warto go prowadzić?

2015-11-19 \\ Odchudzanie \\

Robienie zapisków w dzienniku diety – zbędne czy niezbędne? Zdania są pewnie podzielone. Niektórym prowadzenie dziennika tego typu może kojarzyć się z potrzebą posiadania kontroli absolutnej nad swoim życiem, inni będą twierdzić, że zupełnie nie mają na to czasu, ani cierpliwości.

Dziennik diety – co to takiego?

Zapiski w dzienniku diety mogą mieć formę tradycyjną lub, jeśli komuś wygodniej, elektroniczną. Innymi słowy, notatki możemy robić w zwyczajnym, papierowym notatniku lub korzystając z programu komputerowego. W sklepach i księgarniach znajdziemy też gotowe dzienniki z podziałem na tabele, zawierające dodatkowo ciekawe wskazówki dotyczące żywienia i zdrowe przepisy. Ale do sedna – po co komu takie zapiski i co ma się w nich zawierać?

W dzienniku diety notujemy skrupulatnie, co jedliśmy danego dnia. Bierzemy pod lupę każdy dzień i piszemy, z czego składały się nasze posiłki, z uwzględnieniem dokładnej ilości wszystkich składników oraz ich kaloryczności. Spisujemy także godziny posiłków. Nie zapominamy o zanotowaniu, ile wypiliśmy płynów. Nie pomijamy przekąsek, a już w żadnym wypadku dietetycznych grzechów. To podstawowe informacje, jakie powinniśmy umieścić w dzienniku. Dla lepszych efektów możemy wpisywać także aktualną wagę wraz z godziną ważenia i zanotować czy wykonaliśmy wysiłek fizyczny (oraz jaki i ile kalorii pozwolił nam spalić). Jeśli palimy papierosy, możemy uwzględnić również ten fakt, zapisując ile sztuk wypaliliśmy danego dnia, o jakich porach lub w jakich okolicznościach.

Prowadzenie dziennika diety będzie jeszcze bardziej przydatne, jeżeli spiszemy w nim nasze codzienne zakupy spożywcze.


Plusy posiadania dziennika diety

Dziennik diety rzeczywiście służy kontroli. Pozwala bowiem czuwać nad tym, co z reguły się spod niej wymyka niosąc mniej lub bardziej negatywne konsekwencje dla naszego zdrowia i sylwetki. Dzięki prowadzeniu zapisków uświadomimy sobie, po pierwsze, złe nawyki żywieniowe, które towarzyszą nam na co dzień. Po drugie, uda nam się dokładnie ustalić, ile kalorii dziennie pochłaniamy i czy przypadkiem nie jest ich za dużo w stosunku do indywidualnego zapotrzebowania (przed założeniem dziennika powinniśmy określić, jakie jest nasze faktycznie zapotrzebowanie energetyczne). Zweryfikujemy przy okazji, na ile nasze posiłki są regularne i jak ma się w praktyce realizacja zalecenia, by jadać często, lecz mniejsze ilości. Dziennik diety ułatwi nam przygotowywanie bardziej zbilansowanych posiłków oraz dostosowanie ich kaloryczności do pory dnia. Jeżeli zdecydujemy się na robienie notatek odnośnie zakupów, prawdopodobnie uda się też zracjonalizować wydatki na jedzenie.

Może się to z początku wydawać mało prawdopodobne, ale zapisywanie praktyk związanych z odżywianiem naprawdę pomaga osiągnąć dietetyczny cel, który sobie postawiliśmy. A cele mogą być różne. Dziennik diety nadaje się nie tylko dla osób odchudzających się, ale także dla tych, które chcą oczyścić organizm, pozbyć się złych przyzwyczajeń, poprawić wygląd czy wreszcie zacząć się rozsądnie odżywiać. Warto spróbować prowadzić zapiski chociażby tylko przez miesiąc. Da nam to już całkiem szczegółowy obraz naszych praktyk. Dziennik będzie niezbędny wówczas, gdy wybierzemy się do dietetyka. Bądźmy pewni, że po pierwszej wizycie (lub nawet przed nią) dostaniemy nakaz prowadzenia dziennika.


Elżbieta Gwóźdź