• Ćwiczenia na zdrowy kręgosłup

Ćwiczenia na zdrowy kręgosłup

2015-04-23 \\ Sport \\

Każdy bezwzględnie powinien dbać o swój kręgosłup - to właśnie od tego, w jakim jest stanie, zależy nasza prawidłowa postawa i ogólne zdrowie ciała. Oto kilka prostych ćwiczeń, które możesz wykonać wszędzie i które dobrze zrobią Twojemu kręgosłupowi.

Zapewne wielokrotnie słyszałeś o tym, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Lepiej profilaktycznie za pomocą ćwiczeń zadbać o kręgosłup, niż potem zmagać się z bólami pleców i żmudnymi ćwiczeniami rehabilitacyjnymi. Zacznij ćwiczyć już dziś, by ograniczyć ryzyko urazu, który może bardzo poważnie wpłynąć na Twoje zdrowie.

Już po przebudzeniu pierwszą rzeczą, którą warto zrobić, jest rozciąganie. Możesz zrobić to leżąc na brzuchu i dokonując przeprostów pleców. Nie odrywaj bioder od materaca, a z pomocą rąk unoś plecy, zginając głowę do tyłu. Powtórz ćwiczenie 10 razy.

Z uwagi na to, że większość z nas pracuje za biurkiem, bardzo ważne jest, by w trakcie dnia pracy zadbać o te części pleców, które narażone są na długotrwałe przebywanie w tej samej pozycji. Mowa o dolnej części pleców, czyli odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Najlepszym ćwiczeniem dla tej części kręgosłupa to unoszenie tułowia. W praktyce wygląda to tak: kładziemy się na brzuchu, stopy ściągamy równolegle do podłoża, a ręce układamy pod brodą. W takiej pozycji unosimy nie za wysoko tułów, przytrzymujemy pozycję szczytową około dwóch sekund i opuszczamy z powrotem do pozycji startowej. Ćwiczenie wykonujemy powoli. Ważne, by nie wychylić się zbyt daleko, jednak łatwo wyczuć moment napięcia odcinka lędźwiowego. Już po kilku powtórzeniach poczujemy ulgę i chętnie będziemy wracać do tego ćwiczenia.

Górny odcinek kręgosłupa (szyjny) jest również często narażanym na urazy miejscem i warto go ćwiczyć codziennie. W tym wypadku najlepiej sprawdza się proste ćwiczenie polegające na rozciąganiu. Przyłóż prawą rękę do prawego ucha, następnie naciskaj głową na rękę, którą będziesz stawiać opór. Wytrzymaj ok. 10 sekund. Ćwiczenie powtórz kilkukrotnie zarówno dla prawej, jak i lewej strony. Zakończ powolnymi, lecz dokładnymi obrotami głowy, starając się, by przy obrotach głowę układać jak najniżej.