• Aromatyczna zdrowa kuchnia

Aromatyczna zdrowa kuchnia

2015-03-31 \\ Odżywianie \\

Zdrowy tryb życia obejmujący aktywność fizyczną oraz zbilansowaną dietę jest już nie tylko modą, ale i bardzo dobrym nawykiem. Aby takie połączenie było możliwe, należy zdać sobie sprawę z wielu kwestii i poznać podstawowe zasady, a w szczególności reguły dotyczące komponowania odpowiedniej diety.

Tak naprawdę jeść można niemal wszystko – to zależy od naszych indywidualnych potrzeb, więc w celu dobrania jadłospisu warto udać się po poradę do dietetyka. Jednak należy przy tym pamiętać o cudownej mocy przypraw, które mogą nie tylko poprawić smak potraw, ale i zadziałać neutralizująco na niektóre dolegliwości. Poprzez bogactwo mikroelementów zwykle wspomagają procesy trawienne i gwarantują lepszą przyswajalność spożywanych posiłków.

 

Są takie zdrowe przyprawy, których cudowne właściwości uznaje się na całym świecie. Wśród nich jest mięta, która bardzo dobrze wpływa na układ pokarmowy – zapobiega wzdęciom, ale przede wszystkim łagodzi objawy zapalenia pęcherzyka i dróg żółciowych. Ale to nie wszystko! Mięta może okazać się skuteczna przy bólach menstruacyjnych, zaburzeniach miesiączkowania oraz bezsenności. Dodajemy ją zwykle do deserów i napojów, a tym samym zapewniamy im cudownie orzeźwiający smak.

 

W każdej kuchni powinien znaleźć się również rozmaryn. Zadziała moczopędnie i rozkurczowo oraz pomoże w stanach zapalnych układu pokarmowego. Rozmarynu można używać na wiele sposobów – przyprawić nim dziczyznę bądź smażoną rybę albo dodać do sałatek, sosów lub ziemniaków. Podobne zastosowanie może znaleźć bazylia, która aktywizuje i poprawia proces trawienia oraz zadziała przeciwzapalnie. Według niektórych badaczy ma także działanie antydepresyjne i może poprawić nastrój! Kojarzy nam się głównie z kuchnią włoską, ale równie dobrze można ją stosować do innych zdrowych dań, w tym naszych rodzimych.

 

Warta do wypróbowania jest i kurkuma, która ma charakterystyczną, pomarańczową barwę i posiada wiele właściwości leczniczych. Wśród nich wymienia się działanie przeciwnowotworowe, bada się ją również pod względem możliwości leczenia choroby Alzhaimera. Kurkuma przyspiesza gojenie się ran i łagodzi ból gardła. Z kolei majeranek to obowiązkowa przyprawa niemal każdej ciężkostrawnej potrawy, gdyż zbawiennie wpływa na układ trawienny i pozwala pozbyć się dolegliwości z nim związanych. Dodaje się go zwykle do drobiu, dań rybnych, sałatek, sosów czy warzyw. Kolejną, może niepozorną, ale bardzo zdrową przyprawą, jest suszony koperek. Jego zastosowanie jest niemal nieograniczone, można go dodać do niemal wszystkiego i właściwie zawsze będzie świetnie się komponował z potrawą. Zawiera wiele witamin, w tym witaminę C, A i K, biotynę, wapń czy żelazo. Koperek reguluje proces trawienia i skutecznie pozbędzie się wzdęć i niestrawności.

 

Warto zaopatrzyć swoją kuchnię w szereg aromatycznych, zdrowych przypraw i ziół. Nadadzą one naszym potrawom nowego, niepowtarzalnego smaku, wydobędą apetyczną woń, a nawet mogą zupełnie zmienić oblicze typowego dania! Co więcej, przyprawy te to zwykle samo zdrowie, więc tym bardziej powinny na stałe zagościć w naszym jadłospisie i pomóc w przygotowywaniu dietetycznych posiłków.